Fotograferen in de dierentuin tips en trucs Ouwehands dierenpark

Ouwehands is vooral bekend om zijn berenbos en wolven, daarnaast wordt Pandasia in gereedheid gebracht om eind 2016 twee nieuwe bewoners te verwelkomen uit China: de pandaberen Wu Wen en Xing Ya.

Benieuwd naar de fotografie ervaringen in Ouwehands? Lees snel dit blog verder.

Ouwehands dierenpark

Een stukje geschiedenis is Rhenen, een oud dierentuin die zijn ontstaat verleend in de jaren 30, recentelijk vernieuwd. Nu herbergt het verblijven voor onder andere leeuwen, tijgers en ijsberen. Een niet al te grote dierentuin (ten opzichte van bijvoorbeeld Blijdorp) echter een gemoedelijke sfeer en prima te vertoeven voor een dagje uit. Informatie over Ouwehands dierenpark, klik hier…

Dierenverblijven

Het pronkstuk van Ouwehands is het berenbos, met naast beren, ook een roedel wolven. Een verhoogde wandelbrug leidt je dwars door het bos heen, alwaar de beren en wolven op een terrein leven. Je kunt tijdens het wandelen de dieren spotten en foto’s maken, het is een voornamelijk dicht iets wat donker bos, dus je zult moeten spelen met je ISO waarde en/of sluitertijd cq diafragma.Ouwehands-50

Aan te raden is om hier te komen wanneer het niet zo druk is, anders is het moeizaam om in dit gedeelte van het bos beren en wolven te spotten. Let er tevens op dat het ook niet te warm is, dan zijn de beesten liever lui dan moe.

Aan het einde van de wandelbrug en net terug richting het park, heb je nog een stuk waar een aantal beren zich op een afgesloten gedeelte bevinden achter een hekwerk. Op deze manier ben je dichter bij de beren, echter er zit een groot stuk gas tussen jou en de beren, gelukkig is er in het gaaswerk een gedeelte gemaakt waar je je camera lens doorheen kunt steken.

In het park zijn veel dierenverblijven zo gemaakt, dat je weinig last hebt van gaas- en/of glaswerk. Bij de ijsberen is het fotograferen wat lastiger, daar zich om het verblijf een dik glaswerk bevindt. Een gedeelte om het verblijf is open, echter het gedeelte waar de ijsberen zich veelal bevinden, daar bij het water, bevindt zich op een te verre afstand, waardoor je een flinke zoomlens moet hebben om een leuke fotografische beleving vast te kunnen leggen.

Zeeleeuwenshow

De zeeleeuwenshow is grappig, echter ik vind een vogelshow een stuk boeiender. Het fotograferen van de zeeleeuwenshow vond ik een uitdaging, een donkere omgeving, en dieren die snel voorbij flitsen. Met het verhogen van de ISO en door de ruis weg te werken in ligthroom is het enigszins gelukt.

Ouwehands dierenpark fotograferen tips en trucs

Let er goed op dat je genoeg belichting hebt, anders de ISO waarde omhoog, of eventueel je sluitertijd en diafragma aan te passen. Nog een leuke tip niet zozeer op het gebied van fotograferen, op enkele honderd meter lopen is een woonwijk alwaar je gratis kunt parkeren, wij hebben tevens ons kaartje via vakantieveiling weten te bemachtigen, dit scheelt toch weer wat centjes voor de portemonnee.

Benieuwd naar deze blogs, onder andere over Pairi Daiza, Burgers Zoo en Wildlands dit kun je terug lezen in dit overzicht.

In dit blog vind je tevens nog meer handige tips en trucs over het fotograferen in de dierentuin.

Dank je voor je reactie!