Update: 16 november 2019

Vier weken lang genieten van andere culturen, geuren, kleuren en mooie landschappen. Tijdens onze reis door Indonesië bezochten wij het eiland Java, hier bezochten wij de Borobudur, de Merapi en de Prambanan. Wij bezochten deze hoogtepunten met een privéchauffeur. Ben jij benieuwd naar ons avontuur? Lees dan dit blog verder.

Borobudur

De Borobudur is het grootste boeddhistische heiligdom ter wereld, een tempel als weerspiegeling van het universum. Via het aardse leven loop je de trappen op weg naar boven, naar het Nirwana. De traptreden zijn wat hoger dan de gemiddelde traptreden want de weg naar de hemel is niet makkelijk, je bereikt het met wat spierpijn. Echter zeker de moeite waard!

Het heiligdom ligt op ongeveer 40 kilometer afstand vanaf Yogjakarta op het eiland Java. Het is gebouwd tussen 750 – 850, de Borobudur is opgebouwd als een grote stoepa, van wel 123 bij 123 meter. Bijzonder toch.

In Yogjakarta verbleven we in een geweldige accommodatie, met super vriendelijke eigenaar en we betaalden slechts 7 euro per nacht. Daarnaast hadden we elke ochtend een heerlijk ontbijt, een kamer met goede bedden en een airco, en een zwembad! Meer weten over dit geweldige verblijf of rechtstreeks boeken dat kan via booking.com En als je toch in Yogjakarta bent, vergeet vooral ook niet om de bezienswaardigheden in Yogjakarta te ontdekken.

borobudur

Vanaf Yogjakarta naar de Borobudur

Rond 8:00 uur werden we opgehaald door onze privéchauffeur en kwamen we rond 9:00 uur aan bij de Borobudur, op dat moment was het relatief rustig, wellicht ook omdat wij in het laagseizoen hier waren. Gelukkig waren er ook weinig touringcars.

Eenmaal bij de tempel aangekomen liepen ook wij de trappen op. Op weg naar de hemel. Dit kostte wat piepjes en pufjes, Ilse lag boven aan de Borobudur bijna over te geven van de inspanning en warmte. Maar we hebben het gehaald.

Boven op het hoogste terras stond één van de meest bekende fenomenen van de Borobudur de stoepa. Door deze stoepa moet je je hand steken, hierna de Boeddha aanraken, en zo zegt het volksgeloof, dan gaat je diepste hartenwens in vervulling. We zagen verschillende stoepa’s staan, de juiste hebben we niet gevonden, of onze wens in vervulling komt is dus nog maar de vraag.

Na wat foto’s te hebben gemaakt vervolgden wij onze weg richting de uitgang, ons een weg banend tussen alle souvenirshop. Vergis je niet dit zijn er veel. Je moet er ook wel doorheen, want je wordt zo geleid, dat je er eigenlijk niet omheen kunt. Aan het einde van rit konden we nog een mooie foto maken met de Borobudur op de achtergrond.

Wil jij ook op eigen gelegenheid de Borobudur, Merapi en de Prambanan ontdekken? Dan is een privétour wat voor jou!

Borobudur Sunrise tour

Zelf hebben we hier niet voor gekozen, eerlijk gezegd kan ik me niet meer herinneren waarom niet, maar de Sunrise tour is een aanrader. Je kunt deze tour boeken via diverse touroperators, maar ook kun je het op eigen gelegenheid naar de Borobudur en je kaartje kopen via het Manohara resort. Het enige punt waar je een Sunrise ticket kunt kopen. Je ziet de zonsopkomst dan ook echt vanaf de Borobudur.

Heel veel touroperators bieden deze ticket ook aan, maar dan kijk je vanaf een nabijgelegen bergtop naar de zonsopkomt in plaats van op de tempel zelf. Check dit dus van tevoren goed.

Praktische info voor de Borobudur

• De Borobudur is geopend tussen 6 uur en 17:00 uur, ook is het mogelijk om vanaf 4:30 uur om de zonsopkomst te zien. Houdt er rekening mee dat het hier altijd erg druk is. De eerste groepsbussen zullen er rond 8 uur zijn.
  • Je bezoekt een heilige tempel, zorg dat je knieën en schouders bedekt zijn
  • Je betaald voor een ticket ongeveer 20 euro, ga je ook naar de Prambanan, koop dan een combinatie ticket voor 30 euro.

Een tip voor je bezoek aan de Borobudur: het is mogelijk om van tevoren online een toegangskaartje te reserveren. Een extra voordeel voor jou, want je bent dan niet afhankelijke van touroperators en je skipped hiermee wachtrijen. Je koopt deze tickets via de betrouwbare site van Getyourguide.

Merapi

Na ons avontuur op de Borobudur gingen we verder, op weg naar de Merapi. Dit is een actieve vulkaan (2986 meter hoog) welke in 2006 en 2010 nog is uitgebarsten. Dat de Merapi nog actief was ondervonden wij ook, toen wij in de nacht ons hele bed voelden schudden. Het vreemde was dat het leek alsof het bed naar links ging en de vloer naar rechts. Bij navraag aan de hoteleigenaar, bleek dat het ging om een ‘gewone’ aardbeving. Hij adviseerde ons om in het zwembad te springen bij een grotere aardbeving, dit zou veilig moeten zijn. Goed om te weten!

Na deze nachtelijke ontmoeting met de Merapi vond de daadwerkelijke ontmoeting nu plaats, overdags.

Bij de Merapi maakten we een jeeptocht rondom de berg, de ‘Volcano Tour’.

Hierbij reden we langs de schuilkelder welke dichtbij aan de voet ligt van de schuilkelder. Ook bezochten we een museum waar enkele restanten en overblijfselen lagen van de vulkaanuitbarsting in 2010. Onderweg kwamen we veel vrachtwagens tegen die zand vervoerden. Want het vulkanische zand is van goede kwaliteit en geliefd in de bouwsector. Tja elk nadeel heeft zo zijn voordeel.

Na een interessant en hobbelende route, waren we blij om weer in de auto te zitten. Op weg naar onze laatste stop voor vandaag de Prambanan.

Prambanan

Een soort contra reactie op de Borobudur, is deze hindoeïstische tempel de Prambanan. De Prambanan heeft verschillende tempels, waarbij er drie in het oog springen. De drie hoofdtempels, ook wel Trisakti genoemd.

Zo heb je de ‘Shiva’ tempel, de grootste met een hoogte van 47 meter, ten zuiden staat de tempel ‘Brahma’, en in het noorden staat de tempel ‘Vishnoe’. Om deze tempels heen staan nog enkele kleinere tempels. De Prambanan is gebouwd in de jaren 850.

Later op de dag kwamen we hier aan het viel me op dat het een stuk rustiger was en minder toeristisch. Bij de Borobudur is het druk en toeristisch. We hadden mazzel dat de zon net onderging wat zorgde voor mooie foto’s met prachtige kleuren.

Praktische informatie voor een bezoek aan de Prambanan

• De entree bedraagt 22 euro per persoon
  • Ook hier geldt de kledingcode: knieën en schouders bedekt.
  • Het complex is geopend van 6 uur tot 17:00 uur.

Reisfotografie tips

Wil jij de zonsopkomst fotograferen bij de Borobudur? Vergeet dan vooral niet om te werken met een statief. In mijn blog ‘avond-nachtfotografie’ lees je alles om te kunnen fotograferen met een statief. Ben jij benieuwd naar nog meer reisfotografie tips, vergeet dan niet om mijn e-book ’33 ultieme reis- en fotografietips’ te downloaden.  De foto’s die op mijn blog staan, zijn gemaakt door Ilse, door een foutieve back-up heb ik helaas geen foto’s meer van deze geweldige dag. Voorkom dit zelf, en zorg voor een goede back-up systeem als je op reis bent.

Indonesië is een prachtig land. Een andere collega blogger schreef een uitgebreid artikel hoe het is om door Indonesië te backpacken.