...

Tips voor avondfotografie en nachtfotografie

De eerste ervaring met avondfotografie en nachtfotografie was voor mij in de mooie havenstad Rotterdam. Ik volgde namelijk een opleiding in de fotografie en op een avond stond ik met mijn enthousiaste medestudenten de skyline van Rotterdam te fotograferen.

Hierna volgde nog vele reismomenten waarbij ook avondfotografie en nachtfotografie een prominente plaats in neemt. Een leuke bezigheid, je moet wel weten hoe je dit het beste kunt aanpakken. Ben je benieuwd hoe je het beste kunt fotograferen in de nacht. Hoe je je voorbereidingen treft en natuurlijk hoe je dit uitvoert? Lees dan snel verder.

Avondfotografie of nachtfotografie wat neem je mee:

  • Avondfotografie en nachtfotografie in de stad tips en trucsLens met mogelijkheid tot groothoek
  • Statief + afstandsbediening
  • Reserveaccu (het kan zijn dat door de koud je accu sneller leeg is)
  • Vergeet niet de filter van je lens af te halen, voor een natuurgetrouwere foto
  • Kleed je goed aan!
  • Neem iemand mee, een stuk gezelliger en veiliger

Fotograferen met statief

Met een statief voorkom je trillingen die bewegingsonscherpte veroorzaken bij het fotograferen. Een goed statief is dus belangrijk. Het kan even wat kosten, maar dit haal je er ook weer uit!

Denk hier niet te makkelijk over, je zult werken met langere sluitertijden en bij de minste of geringste beweging creëer je bewegingsonscherpte.

Benieuwd welk statief het beste bij je past, laat je adviseren door medewerkers van cameranu.

Zet je beeldstabilisatie uit

Indien je camera eenmaal goed is gemonteerd op het statief, vergeet dan niet om je beeldstabilisatie uit te zetten. Indien je dit aan laat staan kan de beeldstabilisatie er toch voor zorgen dat je bewegingsonscherpte hebt.

Vergeet geen afstandsbediening aan te sluiten

Indien je wilt fotograferen met een langere sluitertijd is het verstandig om gebruik te maken van een zelfontspanner of afstandsbediening. Op deze manier voorkom je beweging onscherpte in je foto.

Stel handmatig scherp

Scherpstellen bij weinig licht zal je nauwelijks lukken, de autofocus stand heeft moeite om te focussen en scherp te stellen. Je kunt daarom het beste scherpstellen door de LiveView optie op je camera te gebruiken. Zoom in op een onderwerp welke je scherp wilt hebben.

Vergeet niet om je objectief op Manual Focus te zetten. Stel hierna handmatig scherpt. Een andere tip als je het lastig vindt om scherp te stellen, is om alvast scherp te stellen als er nog voldoende licht is.

Eenmaal scherp gesteld, vergeet dan niet om het objectief op Manuel Focus te zetten, aangezien de camera anders continu wil scherpstellen.

Avondfotografie en nachtfotografie instellingen camera

Net zo belangrijk als het gebruiken van een statief, afstandsbediening en het uitzetten van de beeldstabilisatie. Is het op de juiste manier instellen van je camera.

Want wat zijn nu de belangrijkste instellingen om goed te kunnen fotograferen tijdens de avondfotografie of nachtfotografie.

avonfotografie en nachtfotografie tips en trucs

ISO waarde

Houdt een ISO zo laag mogelijk. Hogere ISO waardes geven meer ruis. Zeker in donkere delen van een foto zal ruis extra zichtbaar zijn, wat dus het geval zal zijn bij avondfotografie en nachtfotografie.

Op sommige plekken is het verboden om met een statief te fotograferen. Dan zal je wel gebruik moeten maken van hogere ISO waardes. Dit zijn helaas keuzes die je moet maken om het perfecte plaatje te krijgen. Overigens wordt het aangeraden om ruisreductie aan te zetten.

Witbalans

Ik zou je willen adviseren om te fotograferen in RAW. Op deze manier kun je op een later moment altijd je foto de kleur / witbalans geven die je mooi vind. Indien je toch liever van te voren je witbalans wilt instellen, kies dan een witbalans tussen de 3200 – 3500 Kelvin.

Diafragma

Kies voor een klein mogelijk diafragma, een hoog F-getal. Dit vergroot de scherptediepte in de foto. Een gangbare diafragma voor avondfotografie of nachtfotografie is rond de f8.

Sluitertijd

Noorderlicht fotograferen 8 tips en trucs

Ook voor het fotograferen van het Noorderlicht is kennis over avondfotografie of nachtfotografie handig!

Het kiezen van de sluitertijd is hetgeen waar je mee gaat experimenteren tijdens de avondfotografie of nachtfotografie. Een langere sluitertijd is bijvoorbeeld leuk als je wilt zorgen voor lichtstrepen. Ook zorgt een langere sluitertijd voor een spiegelend water.

Fotograferen tijdens het blauwe uurtje

Fotograferen tijdens het blauwe uurtje is de uitkomst, de kleuren zijn dan het mooist. Hoe langer je wacht hoe meer lichten er aangaan, avondfotografie en nachtfotografie is vooral een balans zoeken tussen mooie lichten.

In Ho Chi Minh vond ik het fotograferen in de nacht leuk om te doen, vooral omdat er verschillende lichtstrepen in beeld kwamen van de schepen die over de rivier voeren. Ben je benieuwd wanneer het blauwe uurtje begint. Check dan even deze link.

Wees goed voorbereid en kom op tijd voor je avondfotografie

Indien je wilt fotograferen tijdens het blauwe uurtje, wees dan op tijd. De zonsondergang kan soms snel gaan en het blauwe uurtje kan soms kort zijn. Stel van te voren alles in en zorg dat je klaar staat!

Neem iemand mee

Wellicht denk je er kan mij niks overkomen. Echter ik ken mezelf, ik ga zo op in het moment om de juiste foto te krijgen, dat ik weinig let op mijn omgeving. Ik vind het daarom altijd erg fijn als er iemand bij is, die dan even een oogje in het zeil kan houden. Op deze manier is het ook nog eens gezelliger, maar zeker ook een stuk veiliger.

Avondfotografie en nachtfotografie tips

Het was een belevenis op zich om in het donker een voor een de lampen aan te zien gaan van de hoogste gebouwen van Rotterdam, terwijl je dan uitkijkt op de Zwaan. Avondfotografie en nachtfotografie in de stad is leuk om te doen en een ware uitdaging, zowel tijdens het maken van de foto’s zelf als tijdens de nabewerking. Tijdens onze trip naar Fins Lapland hebben we ook gretig gebruik gemaakt van onze kennis bij het fotograferen van het Noorderlicht.

Spiekbriefje avondfotografie en nachtfotografie

Daar sta je dan aan de waterkant, klaar om een mooie foto maken. Je vraagt je echter af of je niks vergeten bent om die ene mooie foto te kunnen maken. Had je nu maar een spiekbriefje! Je boft wij hebben er een voor je gemaakt. Check het hier.

 

In dit artikel staan enkele affiliatie links. Indien je iets boekt bij deze (reis)organisaties krijg ik een kleine commissie op deze boeking. Jij betaald hier niks extra voor. Wel steun je hiermee mijn blog. De (reis)organisaties die ik vermeld zijn (reis)organisaties die ik zelf ook gebruik, ik zal enkel (reis)organisaties aanraden waar ik zelf erg tevreden over ben.

Manon Ruitenberg- de Zeeuw
 

Manon Ruitenberg, een jonge dame die gek op het ontdekken van andere culturen en gewoontes. Ze reist er op los. Een van de dingen die mee gaat op vakantie is haar camera. Ze houdt je regelmatig op de hoogte van de nieuwste reis- en fotografietips.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

​Gratis spiekbriefje avond- en nachtfotografie