Bezoek de kerstmarkten van Cochem, Koblenz en Bonn tijdens een driedaagse kerstreis.

In dit blog vertellen we je alles over onze driedaagse georganiseerde busreis met effeweg.nl naar deze kerststeden.  Kom in de kerstsfeer en reis met ons mee.

Ff weg met effeweg.nl

We boekten deze kerstreis via Effeweg.nl voor een zeer schappelijke prijs. Een georganiseerde groepsreis. Tja we waren al eerder naar Lapland en Cuba gegaan met een georganiseerde reis. Het voordeel is dat je nergens over na hoeft te denken en zo je bus in en uit rolt. Zeker gezien wij geen winterbanden, sneeuwkettingen hebben of een vignet en ook wel van een glühwein houden, leek ons het beste advies om met een georganiseerde reis te gaan. Zogezegd zo gedaan.

Via effeweg.nl boekten wij onze reis. Als opstapplaats kozen wij Dordrecht. Weeskinderen Dijk is een prima P&R parkeerplaats, de eerste 24 uur is gratis en daarna betaal je om te kunnen parkeren. Wij waren ongeveer 7 euro kwijt, om onze auto 48 uur te parkeren.. Bij de parkeerplaats is ook een (schoon) toilet, toch ook erg belangrijk voor mij en mijn “neurotische” blaas.

De trip met effe weg begon ook effe erg vroeg, zo rond 5:45 uur stonden wij bij onze opstap plaats en aangezien het die dag ook erg hard gevroren stonden wij vroeg op om de auto ijsvrij te maken.

Op naar de verzamelplaats

Nu kan ik wel zeuren over het vroege opstaan, maar zo slecht hadden we het niet. Er waren mensen die om 4 uur werden opgehaald. Die zaten dus al 2 uur in de bus voordat ze bij onze opstapplaats kwamen. Ik moet zeggen wij hadden erg mazzel we hoefden maar 1 opstapplaats af te gaan en daarna waren we op weg naar het Witte Huis, de gemeenschappelijke opstapplaats, op ongeveer 1 uur rijden vanaf Dordrecht.

Ongeacht het tijdstip, de sfeer zat er al goed in, iedereen had zin in zijn weekendje weg, het gekakel zat er al goed in. De onderwerpen waren uiteenlopend, van het aanvragen van een WMO-indicatie voor huishoudelijke hulp tot de verloren WK-halve finale van Marokko, al voorzichtig werd uitgesproken wie het WK zou winnen. Nou ja. Voordat we met zijn allen voor de buis plakken laten we eerst maar genieten van de kerstmarkt.

Verzamelennnnnnn

Aangekomen bij onze opstappunt, het Witte Huis, konden we genieten van een verse bak koffie. Uiteraard ook een bezoek aan het toilet. Rond een uur of 8 werden we opgeroepen om naar onze bus te gaan, dit ritueel gebeurt na alle waarschijnlijkheid altijd rond 8 uur. De ervaren ‘effeweg-reiziger’ stond rond 8 uur al op om naar buiten te lopen. Eerst op zoek naar onze koffer, dit stond nog bij de bus waar we uit gestapt waren, dit is dus niet dezelfde bus waar we ook instapten. Het duurde even voordat we onze koffer hadden gevonden. Herken je dat gevoel, krijg je toch wel even angst zweet van. Eenmaal de koffer en de bus gevonden, konden we instappen.

Busrit

De bus zat al redelijk vol, we waren één van de laatsten die instapten, achterin de bus was nog plek. Een prima plek met de verwarming naast ons. Voordat we wegreden had de buschauffeur, tevens ook reisleider, nog enkele punten. En wat bleek, we konden helaas de wc niet gebruiken want het vroor en de leidingen werden anders bevroren. Jaja, het zal wel,. Verder zou de rit naar onze eerste bestemmingspunt ongeveer 2,5 a 3 uur duren. Onderweg hadden we nog een stop, rond een uur of 12:00 / 12:30 uur kwamen we aan bij onze eerste stop: Cochem.

Dag 1  Kerstmarkt(je) van Cochem

Een gemoedelijk stadje gelegen aan de moezel, met authentieke huizen, zoals je dat alleen ziet in bijvoorbeeld delen van Duitsland en Oostenrijk. Met een (zeer te klein) kerstmarkt op het plein. Ik denk dat er niet meer dan 15 a 20 kraampjes stonden.  Heer eerlijk een bedroevend geheel. Naast de warme fleece sokken en enkele houten speelgoed waren er genoeg kraampjes met eten en drinken. Naast de gebruikelijke braadworst (jummmm) ook een kraampje met eierenpunch. Nou en laten we dat nou nooit op hebben. Dus dat werd tijd om dit te bestellen. Ik moet zeggen het smaakte erg lekker, een warm drankje terwijl de temperaturen buiten zo rond de -8 graden was.

In Cochem zelf hebben we wat rondgelopen, nog her en der een drankje gedaan en rond een uur of 16:00 uur stapten we weer in de bus op naar onze hotel. Eenmaal in het hotel geïnstalleerd en de verwarming op stand 5 gezet. Helaas mocht dit weinig baten, vermoedelijk stond het hotel de rest van de week leeg en is de warmen enkel aangezet net voordat wij kwamen, hierdoor was het toch wel aan de koude kant. Ilse, die altijd zo zelfvoorzienend is, had al snel om een extra dekentje gevraagd en die kregen we gelukkig ook.

Tijd om even op te warmen met een glaasje rosé alvorens we konden genieten van een heerlijk diner. Uiteraard kon een schnitzel niet ontbreken.  Je kunt zeggen wat je wilt, maar hier kunnen de gepaneerde Hollandse schnitzels niet tegen op.

Ik merkte dat ik rond 20:00 uur al lichtelijk begon te knikkebollen, het was een lange dag, dus op naar bed. Ilse keek nog even B&B, ik hoorde de eerste begin tunen van de intro, maar viel daarna al snel in slaap.

Cochem bezoek je vooral in de zomer. Het is een kleine stad met zo’n vijfduizend inwoners. Enkele bezienswaardigheden is een tocht over de moezel of een bezoek aan de Reichsburg.

Dag 2 Koblenz

Op de eerste dag is het grootste gedeelte van de bus vroeg opgestaan, dus iedereen was het er unaniem over eens om wat uit te slapen. De buschauffeur vond dit ook een goed idee en rond 9:45 uur vertrok de bus richting Koblenz. Om nog wat te zien van de moezel, reden we binnen door. Ilse zat naast het raam en ik in het gangpad. In het begin van de rit hoorde en zag ik Ilse nog foto’s maken, toen we echter langs ravijnen reden maakte ze ineens een stuk minder foto’s en hoorde ik vooral ‘OW wat eng, wat eng.’. Dus heb je hoogtevrees, ga vooral niet bij het raam zitten.

Koblenz is een leuke stad, naast enkele pleinen met kerstmarktstalletjes, is het centrum ook vrij groot, hier kun je naar harte lust shoppen. Zo kocht Ilse nog wat thermo sokken bij de Decathlon, ook een prima plek om op te warmen. Ik zelf kocht mijn sokken op de kerstmarkt, met een lekker zachtje fleecebontje.

Dit hadden we zeker wel nodig want de nachten waren erg koud.

Koblenz, een grotere stad dan Cochem. Hier wonen 113.000 mensen, een aanzienlijk groter aantal dan in Cochem. Er zijn diverse bezienswaardigheden, uiteraard hoort ook een riviertocht over de moezel erbij of een bezoek met de kabelbaan naar de burcht. Hier kun je tevens een hoop leuke restaurants en cafés vinden. Een ideale stad om te shoppen.

In de avond was er een liveoptreden. Volgens onze busgenoten hebben hier erg van genoten. Wij zijn er echter niet naar toe gegaan… want we vielen in slaap.

Dag 3 Kerstmarkten Bonn

De laatste dag was alweer aangebroken, tijd om naar huis te gaan, maar eerst brachten wij een bezoek aan Bonn. Van tevoren wisten we al dat de winkelgesloten waren en eenmaal aangekomen bleek dit inderdaad het geval.

Bonn had echter wel hetgeen we voor kwamen, namelijk kerstmarkten. Dit was de grootste kerstmarkt waar we tot nu toe tijdens de trip gekomen waren. Met maar liefst 200 kraampjes werd van alles aangeboden. Oke, het is dan wel weer zo dat er voor het grootste gedeelte eten en drinken wordt verkocht.

Bonn is een oude stad, doet erg gemoedelijk aan. Ook zijn er diverse grote winkels aanwezig. Mocht je hier heen gaan, ga dan niet op zondag want dan is alles dicht.

Na wat gegeten te hebben gingen we aan het einde van de middag weer op huis aan. Op naar het Witte Huis, het verzamelpunt om weer op de goede bus naar huis te gaan.

Afscheidsbuffet

Om met een lege maag naar huis te gaan is ook niks, dus we maakten graag gebruik van het afscheidsbuffet, diverse gerechten kon je hier eten. Na het buffet en gedag te zeggen van iedereen vertrok onze bus weer richting Dordrecht.

Er komt dan toch wel snel een einde aan 3 heerlijke dagen.

Enjoy Hotel Hutter

Ik moet eerlijk zeggen dat hotel Hutter toch wat tegenviel. Helaas was er geen kerstboom of verlichting te bekennen, hetgeen toch erg wenselijk is indien je kiest voor een georganiseerde kerstreis. Ook was het erg koud in het hotel, wellicht door de (te) hoge gasprijzen?

Het eten was redelijk, vooral de Schnitzel vond ik erg lekker, het ontbijt was goed en voldoende diversiteit.

Eind conclusie

Wil je echt in de kerstsferen komen, dan zou ik toch eerder voor een reis gaan richting de grotere kerstmarkten, zoals Oberhausen of Keulen. Bonn voldeed redelijk aan het formaat kerstmarkt waar ik op had gehoopt, Koblenz en vooral Cochem waren eigenlijk te klein.

De reis zelf was goed georganiseerd, de chauffeur reed veilig, dus een dergelijke reis zou ik zeker wel doen. Ik denk dat het dan volgend jaar Oberhausen wordt!

Kerstreis, cochem, koblenz en bonn