Luxor, was vroeger de hoofdstad van het Egyptische rijk. Een goed bewaard gebleven stad een bezoekje aan Luxor brengt je terug naar de geschiedenis van Oud Egypte. Het verhaal van Toetanchamon heeft mij als kind al aan getrokken. Toen ik voor een duikvakantie naar Egypte ging, wilde ik zeker Luxor bezoeken. Helaas ging een dagtrip naar Luxor niet zonder slag of stoot.  Uiteindelijk heb ik een dagtrip naar Luxor kunnen maken en ik heb er zeker geen spijt van, het was een indrukwekkend bezoek. In Luxor bezocht ik onder andere de Vallei der Koningen (waar ook Toetanchamon is opgegraven) en de Karnak tempel.

Zorg ervoor dat jouw dagtrip naar Luxor beter verloopt dan die van mij en stapt niet in dezelfde valkuil. Lees mijn blog met tips over een (dag) trip naar Luxor en welke bezienswaardigheden je er zeker moet hebben gezien.

Luxor Egypte

Mijn verblijf in Hurghada

Oké laat ik bij het begin beginnen, want ik was niet zomaar plots in Egypte beland. Dankzij mijn duikavontuur in Thailand (het jaar daarvoor) had ik het duikvirus te pakken. Ik wilde dan ook graag weer duiken en waar kun je beter duiken dan in Egypte? Ik boekte een onderkomen in een appartementencomplex in Hurghada en boekte enkele duiken bij een Nederlands duikbedrijf in Hurghada. Zo kwam ik dus in Hurghada aan. Ik zal je echter een leuke anekdote vertellen over mijn eerste geboekte dagtrip naar Luxor.

Mijn oorspronkelijk geplande dag trip naar Luxor Egypte deel één

Na een paar dagen te hebben gedoken wilde ik niet alleen de onderwaterwereld van Egypte zien maar ook de bovenwaterwereld. En wat kun je dan beter doen dan een dagtrip naar Luxor. Ik dacht er goed aan te doen om via een plaatselijke (Russische) reisbureau een trip de boeken naar Luxor. De volgende ochtend stond ik bij dag en dauw voor de afgesproken plek. Diegene die altijd naar Kees van der Spek kijken bij het televisieprogramma ‘Opgelicht in het buitenland’ kunnen het al raden…. Er kwam geen bus.

Uiteraard gaf het reisbureau niet thuis en kon ik in de eerste instantie fluiten naar mijn geld. Gelukkig waren daar de gebroederlijke Hollandse duikers. Met zijn allen hebben we een hoop stampei gemaakt bij het reisbureau en kreeg ik mijn geld terug. Dit geld ging vervolgens op aan een rondje bier die ik trakteerde…. Maar naar mijn idee beter besteed dan aan het ‘reisbureau’.

Moraal van het verhaal; wees soms ook niet te krenterig en vraag je af waarom en dagtrip naar Luxor zo goedkoop is, of waarom je überhaupt met een Russisch reisbureau in zee wilt. En betaal nooit van tevoren!

Mijn daadwerkelijke geboekte dagtrip naar Luxor deel twee

Ondanks dat ik opgelicht was, liet ik het er niet bij zitten, ik wilde immers toch naar Luxor. Dus via het hotel waar de duikschool bij gevestigd is, kwam ik in contact met Neckermann. Na het hele verhaal aan de touroperator van Neckermann te hebben verteld, mocht ik de volgende dag mee naar Luxor. En de bus kwam netjes op tijd.

Dagtrip Luxor Egypte

Zoals het vaak gaat tijdens dagtripjes, pik je eerst met de gezamenlijke bus iedereen op, om vervolgens ‘echt’ op weg te gaan. Tijdens mijn dagtrip naar Luxor was dit niet veel anders.

Het voordeel van een dagtrip is dat je veel ziet in korte tijd er een gids bij is, maar je loopt wel in een bepaald tempo langs de bezienswaardigheden. Ook maak je enkele verplichte stops bij plaatselijke ambachten. Vaak is het zo dat de gids commissie krijgt indien de bos vol met (koopgrage) toeristen dan stopt bij de kraam. Houdt hier rekening mee en laat het gewoon over je heen komen.

luxor egypte ontwijk de verkopers

Luxor

Luxor is een stad met talrijke bezienswaardigheden. Het is één grote openlucht museum. Vroeger heet Luxor anders, namelijk Thebe, en Thebe was vroeger de hoofdstad van het Egyptische Rijk. Luxor kun je verdelen in twee gedeeltes, namelijk de westoever en de oostoever. Door het midden van Luxor loopt de Nijl.

Heb je een dagtrip naar Luxor geboekt dan is de kans groot dat je of aan de westoever begint of aan de oostoever en dat je nadat je de Nijl bent overgestoken een lunch krijgt aangeboden. Ik begon mijn dagtrip aan de westoever van Luxor.

Wist je trouwens dat Egypte zich prima leent voor een zonvakantie in oktober?

Westoever

Tempel van Hatsjepsoet (Deir el-Bahari)

Na ruim vier uur te hebben gezeten in de minibus, mochten we eindelijk uitstappen. Onze eerste echte bezienswaardigheid was de tempel van Hatsjepsoet. Hatsjepsoet was een vrouwelijke farao (één van de weinige ooit) die deze tempel voor zichzelf liet bouwen. Hoe geëmancipeerd. Bijzonder aan deze plek vond ik de beeldengalerij. Een leuk detail is dat de beelden allemaal een baard hebben, zodat het leek alsof Hatsjepsoet een man was. Oké dit is dan iets minder geëmancipeerd, maar in de tijd begrijpelijk.

luxor egypte tempel van hatsjepsoet

Vallei der Koningen

De plek waar de beroemdste farao’s werden begraven, zo zijn hier de graven opgegraven van Toetanchamon, Hatsjepsoet en enkele Ramses farao’s. Niet alles is open voor publiek. In de Vallei der Koningen bezocht ik drie Ramses tombes. Ramses IV waar ik een sarcofaag zag en Rames III waar ik goed bewaard gebleven hiërogliefen zag. Helaas mocht ik hier geen foto’s maken.

Kolossen van Memnon

Na ons bezoek aan de tempel van Hatsjepsoet en de Vallei der Koningen, stapten we weer in de airco bus, heerlijk! Het kan erg warm zijn in Egypte dan is verkoeling van een airco een traktatie.

Eenmaal weer op de weg reden we richting de Nijl, onderweg kwamen we langs de Kolossen van Memnon, hier maakten we nog even een fotostop.

Ooit stond hier de dodentempel van Amenhotep III, nu zijn alleen nog twee 18 meter hoge standbeelden te zien. Na de fotostop reden we weer verder richting de Nijl.

Bezoek aan de Nijl

Met een bootje maakte wij een korte tocht over de Nijl. De Nijl is een bekende rivier en eigenlijk ook iconisch voor Egypte. Tijdens de vaart zag ik diverse felucca’s voorbijkomen. Een feluca is een typische Egyptische zeilboot die je dus veel tegenkomt op de Nijl. Naast felucca’s varen er uiteraard ook veel cruiseschepen over de Nijl. Na een korte rit stapten wij van boord af. Tijd voor een overheerlijke lunch. Na de lunch gingen wij verder richting de Oostoever.

Oostoever

Luxor Tempel

Eén van de bekendste tempels in Egypte is ongetwijfeld de Luxor tempel. Het is tevens één van de grootste tempels van Egypte met zijn lengte van 242 meter. Wat ook leuk is aan deze tempel is dat je hem ook in de late avond kunt bezoeken. Helaas heb ik hiertoe niet de mogelijkheid gehad. Maar het lijkt me supertof.

Wil jij trouwens hier mooie foto’s maken, lees dan even mijn tips over ‘avondfotografie en nachtfotografie‘.

Karnak Tempel

Het tempelcomplex Karnak is één van de grootste tempelcomplexen van Egypte. Je kunt hier gerust 2 à 3 uur ronddwalen. Tijdens een georganiseerde trip heb je veelal niet de luxe om lang ergens rond te dwalen. In 45 à 60 minuten hadden wij het tempelcomplex gezien.

Met mijn bezoek aan de Karnak Tempel kwam tevens een einde aan het bezoek aan Luxor. Luxor is een leuke stad.

Dagtrips naar Luxor Egypte

Wil jij zelf vanuit Hurghada een dagtrip maken naar Luxor. Ik heb de onderste dagtrips voor je uitgezocht. Kijk van tevoren even goed wat wel en niet inclusief is. Ik zou persoonlijk de eerste aanraden. Bij deze dagtrip is je entreetickets en lunch in de prijs inbegrepen.

Een dagtrip is een goed alternatief als je te weinig tijd hebt om langer dan één dag in Luxor te zijn.  Mocht je langer de tijd hebben dan raad ik je zeker aan om langer te genieten van Luxor. Vergeet ook niet om de piramides in Egypte te bezoeken.

Meer Luxor

Mocht je de mogelijkheid hebben om langer in Luxor te zijn, overweeg dan om naar het mummificatie museum te gaan. Hier leer je hoe de Egyptenaren hun doden mummificeerde. Ook vind ik dat een trip over de Nijl of Ballonvaart niet mag ontbreken!

Ik reisde alleen af naar Egypte. Ik kreeg geregeld de vraag het veilig is om als vrouw alleen naar Egypte te reizen. Lees hiervoor het artikel ‘12 reistips als je al vrouw alleen naar Egypte gaat‘.

Reisfotografie

Jaren geleden toen ik mijn trip naar Luxor Egypte maakte, werd ik nog vergezeld met mijn sony compact camera. Ik maakte prima foto’s, maar veelal vakantiekiekjes. Inmiddels ben ik beter geworden in het fotograferen en fotografeer ik met een spiegelreflex. Omdat ik weet dat het lastig om goed te leren fotograferen, heb ik voor jou de 33 ultieme reis- en fotografietips. Download hier jouw gratis ‘33 ultieme reis- en fotografietips‘.

luxor egypte de top bezienswaardigheden