...

Dierentuinfotografie tips en tricks lees je hier

Vind je het ook zo lastig om goed te kunnen fotograferen in de dierentuin? Heb je last van het gaas of glas. Kom je thuis met onscherpe en bewogen foto’s? Vraag je je af wat nu de goede instellingen zijn? Lees dan snel dit blog waarin ik tips en tricks deel om goed te kunnen fotograferen in de dierentuin.

De voorbereiding

Fotograferen in de dierentuin is het prettigst als de dierentuin niet overcrowded is met mensen.  Als het kan ga ik liever op een doordeweekse dag en mijd ik de weekenden en schoolvakanties. Qua weer, vind ik een wat bewolkte dag prettiger geen reflecties van de zon op het glas. Een regenachtige dag zou ik niet aanraden dan kun je beter je camera in je tas laten. Check ter voorbereiding ook even de voedermomenten

.

 

Wat heb je nodig voor dierentuinfotografie?

Benieuwd wat je mee moet nemen naar de dierentuin, welke lens handig is?

dierentuinfotografie tips en tricksmiddle zoom lens: sigma 17-70 mm f2.8 DC macro
– zoom lens nikon: 70-300 mm
– geheugenkaartjes: een 16 gb 40 mb/s voor de normale situatie waar niet zoveel schrijfsnelheid bij kwam kijken. En een 16 gb 94 mb/s voor bv een vogelshow
– erg handig: een camera sling voorkomt nekklachten! Goede en goedkope gevonden via het internet. Wil je meer info over deze sling, dan kun je me een mailtje sturen
– een statief en afstandsbediening kan handig zijn, ik vond het echter een hoop gesjouw voor die ene foto die ik wellicht had willen ma

Note: ik denk dat je met wat voor camera dan ook geweldige foto’s kunt maken in de dierentuin, je moet alleen weten hoe.

Fotograferen de instellingen?

Dieren die bewegen, dieren die stilzitten, wakkere dieren en slapende dieren, in de dierentuin heb je ze allemaal. Welke stand is nu het handigst voor welk moment.

Stand S de sluitertijd

Om de foto’s zo scherp mogelijk te maken bij dieren die vlug bewegen is de S stand ideaal. Let er echter op dat de sluitertijd en het brandpuntafstand van de lens gelijk zijn.

Bijvoorbeeld:dierentuinfotografie tips en tricks
Brandpuntsafstand 10mm = 1/10 seconden
Brandpuntsafstand 300mm = 1/300 seconden

Beweging van een dier leg je vast met een korte sluitertijd, zo rond de 1/1000 seconde. Soms zelfs sneller. Is het dier iets minder bewegelijk bijvoorbeeld een stokstaartje. Dan kun je wat langere sluitertijden gebruiken zo rond de 1/125 seconde. Controleer altijd of de foto scherp is.

Stand A de diafragma

Met een klein diafragma (kleine opening, hoog F-getal): meer scherptediepte.

Met een groot diafragma (grote opening, laag F-getal): een wazige achtergrond.

Indien je een portretfoto wil, kies dan voor een groot diafragma. Indien je meerdere dieren op de foto wil kies dan voor een kleinere diafragma.

ISO

De ISO gevoeligheidsgraad van de camera laat ik veelal automatisch staan. De flitser zet ik uit om de dieren zoveel mogelijk met rust te laten. Een geïrriteerde Bokito wenst niemand achter zich aan.

Scherpstellen

Voor een dier op de foto, kies een spotscherpstelling, richt op de ogen van het dier voor een mooi scherp effect. Tenzij je de tanden scherp op de foto wil, kies dan voor de tanden 🙂
Meerdere dieren scherp op de foto, zorg dat je scherpstel gebied groter is.

Compositie

Een foto is minder statisch als het onderwerp niet in het midden staat maar wat aan de zijkant, denk aan de gulden regel. Foto’s op ooghoogte genomen van het dier zijn ook erg mooi. Verder kun je natuurlijk zoveel mogelijk verschillende foto’s maken, uit allerlei posities met achtergronden etc. Is de foto niks, dan kan hij de digitale prullenbak in, lang leve het digitale tijdperk!

Let er ook op dat er nog wat ruimte om het dier heen is. (Tenzij je natuurlijk een close up wilt maken).

Wat zijn de uitdagingen voor het fotograferen in de dierentuin?

Om dieren te zien afkomstig uit Azië, Afrika en Europa, hoef ik slecht 40 minuten te rijden, echter om de dieren op hun plek te houden zitten ze wel achter gaas en/of glas. Hoe krijg je het dier er nu toch wat leuker op, zonder tralies ervoor, dan kun je tenminste altijd nog zeggen dat je in Afrika bent geweest!

Gaas

Indien je bijvoorbeeld een vogel fotografeert, is het handig om je zonnen kap op de lens te schroeven, en de lens tegen het gaas te drukken. Indien je je diafragma waarde lager maakt, ben je ook het gaas van de achtergrond kwijt, daar je achtergrond waziger wordt.

Glas

Bij het fotograferen van een dier achter het glas, is het handig om gebruik te maken van een polarisatiefilter, door het filter te draaien kun je zoveel mogelijk reflectie weg halen.

Aquarium

Indien je gaat fotograferen in een vochtige omgeving, zorg dan dat je lens eerst went aan het vocht, alvorens te gebruiken. Qua lens is een lichtscherpe lens erg prettig voor mijn aquarium foto’s heb ik de sigma 17-70mm f2.8 gebruikt.

Foto’s nabewerken

Waren de foto’s waar ik zo blij van werd in een keer goed? Nou nee. Gelukkig met wat nawerk programma’s zoals lightroom en photoshop werd het resultaat er een stuk beter op.

Fotografie cursus

Wil je onderbegeleiding van een professionele dierentuinfotograaf een cursus volgen? Dat kan! In Diergaarde Blijdorp, kun je voor 50 euro (exclusief entree) een cursus volgen bij dierentuinfotograaf Rob Doolaard. Ben je benieuwd naar verdere informatie, check dit hier.

Infographic dierentuinfotografie

Wil je ook een onwijs gave en makkelijke infographic gratis ontvangen? Want op deze manier heb je een kleine spiekbrief voor in de dierentuin. Check het even hier.

Dierentuinen in Nederland en ver daarbuiten een overzicht

Door de maanden heen heb ik enkele blogs geschreven, vol met tips en trucs over het fotograferen in een dierentuin. Ook lees je in deze blogs de praktische informatie om je dierentuin bezoek te laten slagen! Benieuwd naar deze blogs, kijk dan in het overzicht hieronder.

Check de website regelmatig, voor nieuwe blogs, van bezoekjes aan de dierentuin tot fotograferen op reis. Je kunt je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Op deze manier blijf je op de hoogte van diverse tips en truc en van alle leuke dagjes weg en meer. Kijk even in de onderstaande map voor meer dierentuinen.

 

In dit artikel staan enkele affiliatie links. Indien je iets boekt bij deze (reis)organisaties krijg ik een kleine commissie op deze boeking. Jij betaald hier niks extra voor. Wel steun je hiermee mijn blog. De (reis)organisaties die ik vermeld zijn (reis)organisaties die ik zelf ook gebruik, ik zal enkel (reis)organisaties aanraden waar ik zelf erg tevreden over ben.

Manon Ruitenberg- de Zeeuw
 

Manon Ruitenberg, een jonge dame die gek op het ontdekken van andere culturen en gewoontes. Ze reist er op los. Een van de dingen die mee gaat op vakantie is haar camera. Ze houdt je regelmatig op de hoogte van de nieuwste reis- en fotografietips.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments