Fotograferen in de dierentuin tips en trucs

Vind je het ook zo lastig om goed te kunnen fotograferen in de dierentuin? Heb je last van het gaas of glas. Kom je thuis met onscherpe en bewogen foto’s? Vraag je je af wat nu de goede instellingen zijn? Lees dan snel dit blog waarin ik tips en trucs deel om goed te kunnen fotograferen in de dierentuin.

De voorbereiding

Fotograferen in de dierentuin is het prettigst als de dierentuin niet overcrowded is met mensen.  Als het kan ga ik liever op een doordeweekse dag en mijd ik de weekenden en schoolvakanties. Qua weer, vind ik een wat bewolkte dag prettiger geen reflecties van de zon op het glas. Een regenachtige dag zou ik niet aanraden dan kun je beter je camera in je tas laten. Check ter voorbereiding ook even de voedermomenten.

Apparatuur

fotograferen in de dierentuin tips en trucks dark wolfmiddle zoom lens: sigma 17-70 mm f2.8 DC macro
– zoom lens nikon: 70-300 mm
– geheugenkaartjes: een 16 gb 40 mb/s voor de normale situatie waar niet zoveel schrijfsnelheid bij kwam kijken. En een 16 gb 94 mb/s voor bv een vogelshow
– erg handig: een camera sling voorkomt nekklachten! Goede en goedkope gevonden via het internet. Wil je meer info over deze sling, dan kun je me een mailtje sturen
– een statief en afstandsbediening kan handig zijn, ik vond het echter een hoop gesjouw voor die ene foto die ik wellicht had willen maken

Note: ik denk dat je met wat voor camera dan ook geweldige foto’s kunt maken in de dierentuin, je moet alleen weten hoe.

Fotograferen in welke stand?

Dieren die bewegen, dieren die stilzitten, wakkere dieren en slapende dieren, in de dierentuin heb je ze allemaal. Welke stand is nu het handigst voor welk moment.

Stand S de sluitertijd:
Om de foto’s zo scherp mogelijk te maken bij dieren die vlug bewegen is de S stand ideaal. Let er echter op dat de sluitertijd en het brandpuntafstand van de lens gelijk zijn.

fotograferen in de dierentuin tips en trucks

Sluitertijd 1/300 seconden, brandpuntsafstand 300mm

Bijvoorbeeld:
Brandpuntsafstand 10mm = 1/10 seconden
Brandpuntsafstand 300mm = 1/300 seconden

Beweging van een dier leg je vast met een langere sluitertijd, zo rond de 1/100 seconde, een kortere sluitertijd van rond de 1/1000 seconden zorgt voor een bevroren moment.

Stand A de diafragma:
Met een lage diafragma zorg je dat de achtergrond achter het dier wazig wordt. Met een hogere diafragma creëer je meer scherptediepte. Bij meerdere dieren zou ik kiezen voor een hoger diafragma.

Overige standen:
De ISO gevoeligheidsgraad van de camera laat ik veelal automatisch staan. De flitser zet ik uit om de dieren zoveel mogelijk met rust te laten. Een geirriteerde Bokito wenst niemand achter zich aan.

Scherpstellen:
Voor een dier op de foto, kies een spotscherpstelling, richt op de ogen van het dier voor een mooi scherp effect. Tenzij je de tanden scherp op de foto wil, kies dan voor de tanden 🙂
Meerdere dieren scherp op de foto, zorg dat je scherpstel gebied groter is.

Compositie en standpunt:
Een foto is minder statisch als het onderwerp niet in het midden staat maar wat aan de zijkant, denk aan de gulden regel. Foto’s op ooghoogte genomen van het dier zijn ook erg mooi. Verder kun je natuurlijk zoveel mogelijk verschillende foto’s maken, uit allerlei posities met achtergronden etc. Is de foto niks, dan kan hij de digitale prullenbak in, lang leve het digitale tijdperk!

Uitdagingen

Om dieren te zien afkomstig uit Azië, Afrika en Europa, hoef ik slecht 40 minuten te rijden, echter om de dieren op hun plek te houden zitten ze wel achter gaas en/of glas. Hoe krijg je het dier er nu toch wat leuker op, zonder tralies ervoor, dan kun je tenminste altijd nog zeggen dat je in Afrika bent geweest!

Fotograferen in de dierentuin tips en trucs

Dit dier wordt met uitsterven bedreigd, of je deze in Afrika tegenkomt….?

Gaas
Indien je bijvoorbeeld een vogel fotografeert, is het handig om je zonnen kap op de lens te schroeven, en de lens tegen het gaas te drukken. Indien je je diafragma waarde lager maakt, ben je ook het gaas van de achtergrond kwijt, daar je achtergrond waziger wordt.

Glas
Bij het fotograferen van een dier achter het glas, is het handig om gebruik te maken van een polarisatiefilter, door het filter te draaien kun je zoveel mogelijk reflectie weg halen.

Aquarium
Indien je gaat fotograferen in een vochtige omgeving, zorg dan dat je lens eerst went aan het vocht, alvorens te gebruiken. Qua lens is een lichtscherpe lens erg prettig voor mijn aquarium foto’s heb ik de sigma 17-70mm f2.8 gebruikt.

Foto’s nabewerken

Waren de foto’s waar ik zo blij van werd in een keer goed? Nou nee. Gelukkig met wat nawerk programma’s zoals lightroom en photoshop werd het resultaat er een stuk beter op.

Fotograferen in de dierentuin is een van de leukste dingen om te doen, hopelijk heb je wat aan deze tips. Wil je weten in welke dierentuin je het beste kunt fotograferen?

Wil je zien hoe de foto’s zijn geworden…..

Fotograferen in de dierentuin tips en trucs

Door de maanden heen heb ik enkele blogs geschreven, vol met tips en trucs over het fotograferen in een dierentuin. Benieuwd naar deze blogs, onder andere over Pairi Daiza, Burgers Zoo en Wildlands dit kun je terug lezen in dit overzicht.

Check de website regelmatig, voor nieuwe blogs, van bezoekjes aan de dierentuin tot fotograferen op reis. Je kunt je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Op deze manier blijf je op de hoogte van diverse tips en trucs.

Dank je voor je reactie!