Gelukkig hoeven we niet bij dag en dauw uit bed te komen, om 8:30 uur gaat de wekker en begint het verzamelen van de laatste spullen. Nog even onder de douche en na een luchtig ontbijt stappen we in de auto. Op weg naar een nieuw avontuur: Bosnië.

Vertrek vanaf Eindhoven

Voor deze trip vertrekken we vanaf Eindhoven Airport een geweldig kleinschalige luchthaven, waar wij graag onze reizen vanaf beginnen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat het 3 jaar geleden is dat wij vlogen vanaf Eindhoven. Ik schrik dan ook als we het vliegveld benaderen, want er staat inmiddels een immense parkeergarage. Als snel vinden wij onze vertrouwde parkeergarage waar we onze auto neerzetten.

Na wat gehobbel met onze koffers richting het ontvangstgebouw maken we ons gereed om de koffers zelf in te boeken. Ik moet me even goed concerteren, maar het online inchecken van je koffer is easy peasy. Al snel verdwijnt de koffer op de band en kunnen wij zelf door de security. Dit loopt als een zonnetje en ook hier heeft Eindhoven airport een kleine uitbreidingsslag geslagen.

Na nog wat rondgesnuffeld te hebben strijken we neer op een bankje bij een barretje en nemen nog wat drinken en te eten. Klaar om zo in te checken, we vliegen met Wizz Air. Een Hongaars bedrijf, wat ons altijd erg goed is bevallen.

wizz air tuzla

Wizz Air

Wizz Air bracht ons eerder al naar Vilnius, Riga en Boedapest en nu dus naar Tuzla in Bosnië en Herzegovina. Een stad op ruim 2 uur rijd afstand van Sarajevo. Wizz Air biedt altijd goede service en de tickets zijn redelijk geprijsd. Waar wij voorheen altijd zeer bijtijds aankwamen bij de boardinggate en rende om naast elkaar te kunnen zitten, heeft Wizz Air nu een andere service. Nou ja service wil ik het niet noemen, deze service klopt eigenlijk nog wat extra geld uit je zak.

Online inchecken

Voorheen kon je gratis inchecken op het vliegveld en wie het eerst komt wie het eerst maalde, je rende als het ware naar je stoel om naast elkaar te kunnen zitten. Tegenwoordig ben je ‘verplicht’ om online in te checken en krijg je ad random een stoel aangewezen. Je zit dus niet naast je medepassagier, want deze zit een rij of 13 verder. Wil je toch liever naast elkaar zitten, dan kan dat voor een luttele bedrag van 25 euro, enkele reis.

tuzla bosnie

Tijdens deze vlucht hadden we mazzel dat de stoelen naast Ilse vrij waren en ik al snel aan kwam waggelen zodat we toch naast elkaar konden zitten. Voor de terugreis hebben we wel onze stoelen op voorhand gereserveerd. Wel zo gezellig om naast elkaar te zitten en Ilse bleek met haar benen klem te zitten tegen de stoel voor haar.

Na een prima vlucht van 2 uur kwamen we aan op Tuzla Airport. Na de douane te zijn gepasseerd en nadat onze koffer van de zeer lange bagageband kwam af rollen, stapten we naar buiten…. Uiteindelijk stond hier onze huurauto klaar. Helaas konden we niet pinnen op het vliegveld, dus hadden we slechts 50 euro om te tanken, te eten en voor de overnachting.

wizz air tuzla

Verblijf

Er zijn genoeg accommodaties rondom Tuzla, zeker als je laat land is het heerlijk om in de buurt van het vliegveld te verblijven. Op de heen

Sobe Room Amira

Omdat het al vrij donker was en het ons geen geweldig idee leek om in de donker te rijden. Besloten we om een kamer te huren in de buurt van het vliegveld. Sobe Room Amira. Een heerlijk plek om even bij te komen, we hebben er goed geslapen en ook de eigenaren van de Guesthouse waren erg vriendelijk en behulpzaam. Owja wat ook erg belangrijk is! Het was er erg hygiënisch.

Wil je een overnachting vlakbij het vliegveld van Tuzla, dan raad ik Sobe Room Amira aan, voor 20 euro overnacht je hier en de incheck tijden zijn er flexibel.

Na nog even gepind te hebben was het tijd om te dineren. We vonden in de buurt een geweldig restaurant waar we onze buik hebben vol gegeten. Uiteindelijk betaalde we in totaal 6 euro voor deze koningsmaal. Volgens mij heette dit restaurant Bonsanka. Vraag het even aan de eigenaar van Sobe Room Amira, en hij wijst je de weg.

wizz air tuzla airport

Apartments Luke

Op de terug weg verbleven wij nog een nacht in een andere accommodatie: Apartments Luke. Wil je meer luxe, modernere inrichting, een eigen keuken en meer, dan zou ik zeker kiezen voor Apartments Luke. Het is gewoon net wat nieuwer dan Sobe Room Amira. En ik geloof dat een overnachting 2 euro duurder is. Onderstaande foto’s zijn van het appartement (@ booking.com).