Alweer 1 jaar geleden bezochten we dit prachtige land in Azië. Ik ben dol op Aziatische landen, geweldige natuur, cultuur en hele vriendelijke en fotogenieke mensen. Het was dan ook niet gek dat Vietnam op mijn bucket-list stond. 1 Jaar geleden was het dan zo ver. Op naar Vietnam. Ik heb al eerder enkele blogs geschreven over Vietnam. In dit blog een mijn route voor een rondreis van 3 weken door Vietnam. Lees hoe wij het hebben aangepakt, waar wij verbleven en hoe wij door Vietnam reisden. Voorkom teleurstellingen, dat je iets mist of vergeet, en lees de route hier.

Onze reisroute door Vietnam in 3 weken

Vietnam

Een land in Zuidoost- Azië bekend om zijn prachtige rijstvelden in het Noorden, maar ook bekend om zijn Vietnamoorlog. Deze oorlog heeft veel littekens achter gelaten in het land en is ook op diverse plekken nog altijd zichtbaar. Een land waar je terecht kunt voor de mooie omgeving, culturele stadjes, kortom een land die je zeker wilt bezoeken.

Vliegen op Hanoi

Zelf vlogen wij vanaf Amsterdam naar Hanoi, met Emirates, hierbij hadden we ook een korte tussenstop in Dubai. We vlogen vanaf Schiphol, het ideale is dat je vrij goedkoop je auto kunt parkeren bij Schiphol, en dat een snelbus je (gratis) binnen 5 minuten naar de terminal brengt. Deze bussen rijden om de 10 minuten. Easy toch. Kijk even op deze website om goedkoop te kunnen parkeren op Schiphol. Uiteraard vind je goedkope vliegtickets onder andere bij WTC.nl

Het is een eindje vliegen naar Hanoi, we deden er 14 uur over (inclusief tussenstop), voordat we aankwamen in het prachtige Hanoi. Op voorhand hadden we al een visum on arrival geregeld, we hoefden alleen nog wat dingen te regelen bij het immigratiekantoor.

Visum Vietnam

Wij kozen voor een visum on arrival, dit hadden we geregeld via deze website. We kregen een Letter of Approval en een N1 formulier welke we met onze pasfoto’s moesten inleveren bij een immigratiekantoor op het vliegveld. Tegen betaling van 25 dollar kregen we onze visum mee. Indien je niet te lang onnodige wilt wachten bij dit kantoor, zorg dan dat je vlot het vliegtuig uit bent en ga naar dit kantoor. Google van tevoren even op het internet waar dit immigratiekantoor zich bevind op het vliegveld waar je aankomt. Je loopt er dan wat vlotter naar toe, dat scheelt toch weer een hoop wachten.

Op voorhand hadden we al een ‘pick-up’ geregeld via het hotel waar we verbleven. Na een lange reis heb ik niet heel veel zin om ter plekke nog een taxi te regelen en dan te zoeken waar deze heen moet, of om zelf met het openbaar vervoer te hobbelen.

En tja we zijn ook wel luxepaardjes. Het duurde overigens ongeveer 2 uur voordat wij vanaf Hanoi airport bij ons hotel aankwamen.

Hanoi 2 nachten

rondreis vietnam 3 weken
Alles rijdt kris-kras door elkaar heen.

Hanoi is de hoofdstad van Vietnam, heeft een oude binnenstad, met duizenden scooters en toeristen, je kan er zo voor je sokken gereden worden. Toch ademt de stad sfeer uit en ondanks de chaos is het er gemoedelijk. Je vindt hier lekkere streetfood, het mausoleum van Ho Chi Minh en een oorlogsmuseum.

Daarnaast is Hanoi tevens de stad die als middelpunt fungeert als je naar Sapa of Halong Bay gaat. Veelal kom je na je bezoek ook weer terug in Hanoi.

We kwamen vrijlaat aan in Hanoi, waardoor de eerste dag eigenlijk al weg was. Wel bezochten we nog even de straten van Hanoi. We vonden een tentje vlak naast ons hotel waar je heerlijke Pho soep kunt eten. Ow ow ow, wat heb ik daar toch veel van gegeten in Vietnam. Ik mis het nog steeds.

Het hotel waar we verbleven was perfect voor ons! Ze hebben ook enkele dorms, wil je wat goedkoper reizen. Ben je benieuwd naar onze verdere ervaringen in Hanoi, kijk dan even hier. Wil je weten in welk hotel wij verbleven kijk dan even hier, je kunt dan ook gelijk een kamer reserveren.

rondreis vietnam 3 weken

Sapa 1 nacht (+ 2 nachten in de trein)

Na een paar leuke dagen in Hanoi te hebben doorgebracht, wilde we Sapa aandoen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit even een gepuzzel was, hoe komen we er, waar verblijven we en hoe vinden we een betrouwbare easy-rider. Zeker het achterop de motor stappen van een easy-rider was voor mij een must. Ik heb zelf jaren motorgereden, dus mijn motorhartje deed een sprongetje, toen ik achterop stapte.

Uiteindelijk is dit ook gelukt met behulp van Friends Travel in Vietnam. Met een nachttrein reden we naar Sapa, alwaar onze gids op ons wachtte om ons naar het hotel te brengen.

Een verblijf in Sapa is wat ons betreft wel een must als je in Vietnam bent. Wel vergt het wat van je reistijd, dus heb je echt kort de tijd, overweeg dan voor jezelf of je er echt heen wilt.

Sapa ligt in het verre Noorden van Vietnam en is vooral bekend om de rijstvelden. Je kunt hier prima trektochten maken, zorg wel dat je begeleiding krijgt en doe het vooral niet op eigen houtje. Wij hebben met de easy-riders een trektocht gemaakt, erg leuk om te doen. Helaas waren we wat laat in het seizoen en waar de rijstvelden niet geheel groen meer.

Onze verdere ervaringen over ons bezoek in Sapa kun je hier lezen. Wil je zelf je treinticket boeken naar Sapa? Doe dat dan even via deze website.

Halong Bay 1 nacht

Ha long bay 3 weken vietnam

Met de nacht trein gingen wij terug naar Hanoi, om vervolgens door te gaan naar Halong Bay. Alwaar we verder gingen met ons vooraf geboekte georganiseerde tour. Halong Bay is een van de meest bijzondere plekken waar ik ooit ben geweest. Halong Bay staat ook wel bekend als de baai van de dwalende draak, een baai met een kunstlijn van wel 120 meter, met diverse kalksteen eilanden. We

We hebben overnacht op een zeer luxueuze boot en genoten we van de zonsopkomst. Wil je ook overnachten op Halong Bay op een mooie cruise ship? Boek je kamer dan hier. Meer lezen over Halong Bay, lees dan mijn eerder geschreven blog hier.

Owja, je moet wel even goed kijken waar je je tript boekt, want het kan zo maar zijn dat je cruiseschip tussen de massa ligt. Voorkom dat en kijk even goed welke route je boot vaart. Met de cruise van Athena kwamen we op de niet toeristische plekjes.

halong baai een must tijdens je rondreis door vietnam

Hanoi 1 nacht

3 weken vietnam reisroute

Vanuit Halong Bay gingen wij terug naar Hanoi, om hier een nachtje door te brengen, de volgende dag wilde we namelijk verder naar Hue.

We hadden al aardig wat gezien van Hanoi, dus deze avond wilde ik wat fotograferen en eigenlijk verder wat chillen om ons weer klaar te maken voor de rest van onze reis.

Hue 2 nachten

vietnam rondreis 3 weken

Over Hue hoorde we eigenlijk niet heel veel positieve verhalen. Toch wilde we er heen. We deden dit met behulp van een binnenlandse transfer met Vietnam Airlines vanaf Hanoi naar Hue. Het hing nog even aan een zijde draadje of de trip wel door zou gaan, er was te veel regen. Dit bleek uiteindelijk wel mee te vallen, dus we konden gelukkig door naar Hue.

Na een prima vlucht, kwamen we wat verlaat aan in Hue, alwaar onze pick-up op ons stond te wachten. We verbleven in een fijn hotel, met extreem vriendelijke mensen. We voelde ons er gelijk thuis. En een leuke bijkomstigheid was dat we slecht 8 euro per nacht betaalden om hier te kunnen verblijven.

We twijfelde nog even of we wel of niet naar Hue zouden gaan. Over Hue hoorde ik eigenlijk weinig positiefs, veel reizigers skippen Hue. Ik vond het zeker wel een bezoek waard, want waar vind je anders een citadel uit de jaren 1800 die nog redelijk behouden is gebleven? Het stadje is niet volgelopen met toeristen, ook hier zijn de mensen vriendelijk en behulpzaam. Oke, buiten de Citadel is er niet veel te doen, dus 2 nachten is meer dan zat.

Vanaf Hue gingen we ook een dagje op pad naar de DMZ. Informatie en onze ervaringen over deze tour kun je hier vinden. Meer weten over Hue lees dit hier. En boek je hotel in Hue via deze link.

hue vietnam niet vergeten tijdens je rondreis

Hoi An 3 nachten

Heel lang dachten we dat we niet naar Hoi An konden gaan, omdat enkele weken ervoor een heuse overstroming was. Zodanig dat elke toerist aanwezig in Hoi An werd verplaatst naar hoger gelegen grond. Echter Hoi An hersteld snel, dat bleek, toen we er ‘gewoon’ naar toe konden en eenmaal in Hoi An weinig waterschade meer zagen.

Ons oorspronkelijke idee om vanuit Hue naar Hoi An te rijden via de Hai van Pass, viel wel in het water. We wilden zelf rijden met een motor vanuit Hui naar Hoi An. Het regende echter pijpenstelen. Je moet je dan beseffen dat de wegen glad zijn en remmen dan een stuk moeilijker wordt. Zelf rijden was geen optie. Daarnaast voelde we er ook niet veel voor om met backpacken en al als verzopen kastje achterop een motor te zitten. Wat deden we dan wel: we gingen met de trein langs de Hai van Pass.

oude vietnamese vrouw iconiek
Een knap fotogenieke vrouw.

Een rit die geweldige was, trein rijden in Azië vind ik sowieso een van de meest bijzondere en leuke ervaringen! In Hoi An werden we wederom opgehaald door een ‘pick-up’ en werden we naar ons hotel gebracht. Ons hotel, in een woord: GEWELDIG!

FOX rondreizen door Vietnam

Met een zwembad, ligbad die uitkeek over een rivier, zithoekje en een heerlijk ontbijt kon onze vakantie niet meer stuk. Bij het hotel hadden ze ook (gratis) fietsen waar wij door heel Hoi An mee doorfietsten. Hoi An is een geweldige stad. Ga je naar Vietnam en sla je Hoi An over, dan ben je oliedom.

Lees in dit artikel waarom je oliedom bent als je Hoi An overslaat en meer informatie over ons hotel of om hier ook een kamer te boeken, lees hier. Een ticket voor de trein boek je hier.

rondreis vietnam 3 weken
rondreis in vietnam dan moet je zeker naar hoi an

Dalat 3 nachten

Na ons sprookjes verblijf in Hoi An, vlogen we vanaf Hoi An door naar Dalat. Een omgeving die je eigenlijk niet in Vietnam verwacht is de omgeving van Dalat. Een stad in de bergen, waar je verkoeling kunt zoeken, inclusief naaldbomen.

Ook de stad waar een soort Vietnamese bloembolveld is, alla Keukenhof. Het centrum van Dalat vond ik minder, eigenlijk armoedig en benauwend. Je hebt er een soort winkelcentrum, die me deed denken aan de hallen van de zwarte markt in Beverwijk. Dalat bezoek je eigenlijk vooral om de outdoor avonturen die je hier kunt beleven.

dalat tijdens je 3 weekse rondreis vietnam

In Dalat verbleven we eerst in een hostel, waar ik in de nacht op een gegeven moment oog in oog stond met kakkerlakken. En dan bedoel ik niet van die kleine dingen, maar van die hele grote kakkerlakken. Ik was er gelijk klaar mee, je moet weten dat in Indonesië de kakkerlakken over ons heen kropen, sinds dien heb ik een lichte fobie. Dit was dan ook de eerste en enige nacht in deze hostel, waarop we naar een mooi hotel gingen met een geweldig ontbijt.

In Dalat heb ik wel een reeks mooie foto’s kunnen maken, onder andere in de monestry van Dalat genaamd Truc Lam Pagoda. Ben je benieuwd naar Dalat? Lees dan hier mijn blog. Wil je ook in een geweldig hotel overnachten, lees hier meer info, ook kan je het hotel er gelijk boeken.

rondreis vietnam 3 weken dalat is voor 2 dagen genoeg

Mui ne 3 nachten

Vanuit Dalat vertrokken we met de bus, (The Sinh Tourist) naar Mui ne, op weg naar de zandduinen. Na een hobbelige weg kwamen we na ruim 3,5 uur aan in Mui Ne. We hadden een hotel geboekt vlak bij het eindpunt van The Sinh bus. Na een paar honderd meter lopen kwamen we aan in ons hotel. Eigenlijk een resort vol met Russische touristen, maar zeker de moeite waard.

Mui Ne is een vissersdorp gelegen aan het water, voor ons ook even een moment op lekker aan het strand en het zwembad te liggen. Even een moment van niks. Ik heb hier weer mooie foto’s kunnen maken van de vissers in actie.

We verbleven 3 nachten in Mui Ne en dit was prima te doen. Mui Ne was tevens het dorp waar we kennis maakten met de plaatselijke politie, toen wij op onze scooter voorbij wilde rijden.  Ben jij benieuwd naar dit verhaal, lees dan even mijn blog over Mui Ne.

Wil je weten in welk resort wij verbleven of wil je hier ook overnachten kijk dan even hier.

Wil jij ook met The Sinh Tourist Bus rijden? Boek dan hier je ticket.

rondreis vietnam 3 weken is mui ne aan te raden

Ho Chi Minh 3 nachten

Met een bus gingen we ook weer verder richting Hoi Chi Minh waar wij onze laatste dagen van de vakantie verbleven. In een geweldig hotel.

Een collega raadde mij af om naar Ho Chi Minh te gaan. Ze vond Ho Chi Minh eigenlijk niet het bezoeken waard. Ze had hier dan ook gelijk in. Ho Chi Minh zorgt ervoor dat je Vietnamgevoel gelijk vertrokken is. Al eerder dan dat jijzelf uit Vietnam bent vertrokken. Het is een drukke stad, weinig authentiek. Wel deden we er een bezoekje aan omdat wij in Vietnam een tatoeage wilde zetten. Hier zat een van de beste tatoeëerders van het land. Een tatoeage waar we zeker geen spijt van hebben. Dit was eigenlijk ook de enigste reden om hier te zijn.

Wel heb ik gave foto’s kunnen maken in Ho Chi Minh, toen ik op pad ging met een straatfotograaf. Dit was een erg gave ervaring. Het hotel waar we verbleven was ook top. Ben jij benieuwt naar ons verblijf in Ho Chi Minh, lees dan het blog. Wil jij ook in een geweldig hotel verblijven, boek deze dan hier.

slapende vietnamees in hoi chi minh

Ho Chi Minh was onze laatste bestemming en vanaf hier vlogen wij weer terug naar huis. Lees tevens mijn artikel over Ho Chi Minh.

Vietnam route anders doen?

Zouden we de route anders hebben gedaan? Qua temperatuur kwam het goed uit dan wij de route hadden gedaan vanaf Noord naar Zuid. In Sapa begon het te sneeuwen toen wij in Ho Chi Minh zaten (waar de gemiddelde temperatuur 38 graden was). Het liefst zou ik de reis hebben willen eindigen in Hanoi in plaats van in Ho Chi Minh. Als je eenmaal in Ho Chi Minh bent, is je Vietnamgevoel gelijk weg.

Mijn tip: kijk goed naar het seizoen waarin je gaat, kijk ook even naar de temperaturen. Het verschil in Noord Vietnam en Zuid Vietnam is erg groot. En als het kan eindig dan in Hanoi!

Wil jij overigens tips om je backpack zo goed mogelijk in te pakken? Ga dan naar het artikel ’13 tips voor het inpakken van je backpack’.

Lijkt Vietnam je leuk? Of toch liever een andere verre reis? Kijk dan op de website voor meer verre reizen.

Verhaal achter deze boeiende foto

Wachten tot je brommer klaar is vietnam
Wachten tot je brommer klaar is Vietnam.

Ben jij benieuwd naar dit boeiende verhaal achter deze foto. Of wat je precies ziet op de foto? Ik kan je vertellen dat de foto en de setting erg uniek is. Meer verklap ik niet.

Blijf geen vreemde

Ik zou het leuk vinden als je een comment achterlaat, of als je me volgt via Facebook. Beide mag natuurlijk ook!